Hoe verbeeld je passend onderwijs? Voor de het Novembernummer van DidactiefOnline illustreerde ik de cover en drie illustraties over Passend onderwijs.
Het hoofdartikel, geschreven door Monique Marreveld onderzoekt de oorsprong en problematiek die ten grondslag ligt aan het stijgende aantal leerlingen dat naar het speciaal onderwijs gaat.
Er is bij de redactie wat discussie geweest over dit cover-beeld. Moesten die labels zo groot? Is het beeld dat we schetsen niet te negatief? Een interessante discussie denk ik. En ik ben trots dat mijn illustratie die vragen oproept. Dit betekent dat het wat met mensen doet. Het prikkelt. Aanzet tot nadenken. Je er meer over wilt weten. Want waarom plakken we die labels eigenlijk? Zien we door de labels het kind nog als individu? Willen we die labels wel? En wat zijn de consequenties?
Een beeld van het binnenwerk verbeeldt de Nederlandse hokjes cultuur.
Hokjes waarin leerlingen geplaatst worden, de labels die ze aangemeten krijgen en hoe lastig daar vanaf te komen is.
Ik vroeg mij af hoe die hokjes er eigenlijk uitzien. Hoe het voelt om erin te zitten. Of in een hokje geplaatst te worden. En er is vast ook iemand die onderzoekt hoe je er weer uit kunt komen.